Efekt jo-jo to wahania masy ciała, które występują podczas odchudzania. Częste są przypadki, w których to zastosowanie źle skomponowanej diety przyczyni się do wahania masy ciała. Jako główne jej przyczyny uważa się stosowanie głodówki lub diety o zbyt niskiej kaloryczności, a także brak aktywności fizycznej. Co robić, aby zrzucić zbędne kilogramy i zachować szczupłą sylwetkę?

Czym jest efekt jo-jo?

Efekt jo-jo to czasowa zmiana masy ciała, która charakteryzuje się tyciem i chudnięciem w dosyć krótkich odstępach czasowych. O efekcie mówi się wówczas, gdy wahania masy ciała po 5 miesiącach są większe niż 10% od masy ciała, którą się osiągnęło.
Na jego temat powstało wiele badań i jedno z nich mówi o tym, że każda osoba zmagająca się z nadmierną masą ciała przynajmniej raz w życiu podjęła próbę schudnięcia. Skutkiem takiej kuracji jest utrata masy, jednak średnio co 2 lata od przebytego ambulatoryjnego leczenia, blisko połowa pacjentów ponownie wraca do swojej poprzedniej wagi ciała.

Przyczyny efektu jo-jo

Jest to konsekwencja stosowania głodówki bądź kuracji odchudzającej o obniżonej kaloryczności w stosunku do zapotrzebowania energetycznego organizmu, diety zbilansowanej w niewłaściwy sposób, nieprawidłowego dawkowania płynów czy braku stosowania aktywności fizycznej po  zakończonej kuracji.
Wahania masy ciała mogą być problemem wielu osób niezależnie od płci. Szczególnie narażone są osoby otyłe i mające nadwagę, które w pewnym momencie swojego życia znacząco schudły w krótkim czasie. Ponadto na wystąpienie efektu jo-jo w dużym stopniu narażone są osoby odchudzające się w sposób nieodpowiedni poprzez stosowanie diety monotonnej lub wykluczającej całe grupy produktów.
Trzeba również dodać, że dostępne są badania, które mówią o tym, że na efekt jo-jo możemy być ewolucyjnie skazani. Okazuje się, że komórki tłuszczowe mają coś w rodzaju pamięci. To jaka masę ciała mieliśmy w dzieciństwie, determinuje naszą masę ciała w dorosłym życiu. Dzieje się tak dlatego, że w dzieciństwie zostaje ustalona nasza liczba komórek tłuszczowych. Później już nie ma możliwości jej zredukowania dietą lub aktywnością fizyczną. Podczas całego procesu odchudzania zmienia się jedynie wielkość komórek tłuszczowych, a nie ich liczba. W momencie, gdy porzucimy zalecenia właściwe dla zdrowego trybu życia to niestety, ale ponownie zaczną one puchnąć, a gdy osiągnął rozmiar krytyczny powstaną z nich nowe, których już nigdy się nie pozbędziemy.

Odchudzanie bez efektu jo-jo – czy możliwe?

Skuteczna i prawidłowo zbilansowana dieta odchudzająca powinna uwzględniać wszystkie rodzaje produktów spożywczych. Zdrowe odchudzanie się polega na powolnym rezygnowaniu z diety, dzięki czemu możliwe staje się ominięcie efektu jo-jo. Dużą nieprawidłowością jest nagły powrót do zwyczajów żywieniowych. Czas wychodzenia z diety bez efektów jo-jo jest kwestia indywidualną i uzależniona od wielu psychicznych i zdrowotnych czynników.

Nawet najlepsza dieta nie przyniesie efektywnych rezultatów jeśli do komórek nie dotrze odpowiednia ilość tlenu. Bez niego nie jest możliwe spalanie białek, tłuszczów i węglowodanów. Wobec czego warto jest wcielić w życie ruch na świeżym powietrzu.

Share.

Leave A Reply