Fińscy narciarze biegowi jako pierwsi poznali zalety Nordic Walking. Marsz z kijkami miał być dla nich formą rozgrzewki oraz całorocznego treningu. Dość szybko sport ten zyskał popularność również wśród osób niezwiązanych z narciarstwem, chociaż przez długi czas postrzegany był jako aktywność zarezerwowana dla seniorów.  Jednak to wyobrażenie o Nordic Walking szybko się zmienia. Na czym polega fenomen tego sportu i dlaczego tak wielu z nas chętnie sięga po kijki?

Zalety Nordic Walking

Nordci Walking to sport odpowiedni dla ludzi z każdej grupy wiekowej. Jest dostosowany zarówno dla osób, które od dawana nie trenowały, jak i tych bardziej aktywnych. Zobaczmy, dlaczego warto maszerować z kijkami.

  Nordic Walking:

  • Jest o 50% bardziej wydajny niż sam spacer.
  • Aktywuje większość partii ciała – podczas marszu z kijkami pracuje aż 90% mięśni!
  • Efektywnie spala kalorie – w ciągu godziny ćwiczeń spalamy około 400 kcal.
  • Odciąża stawy – Nordic Walking to świetna alternatywa dla osób, które ze względu na chore stawy nie mogą jeździć na nartach czy biegać.
  • Zmniejsza napięcie mięśni szyi, barków i grzbietu.

Dodatkowymi plusami Nordic Walkingu jest otoczenie i towarzystwo, w którym się ćwiczy – sport ten zmusza do wyjścia z domu i przebywania na świeżym powietrzu oraz jest doskonałym pretekstem do spotkań z innymi miłośnikami marszów.

Kijki do Nordic Walking – jakie wybrać

Zanim nauczymy się prawidłowo maszerować i poznamy technikę uprawiania Nordic Walking, zaopatrzmy się w najważniejszy sprzęt, czyli kijki. Jak je dobrać i na co zwrócić uwagę przy ich zakupie?

  1. Waga – kije do Nordic Walkingu powinny być lekkie, aby nie obciążać nimi stawów. Takie parametry posiadają akcesoria wykonane z tworzywa węglowego.
  2. Zapięcie pasów – pasy kijków po zapięciu muszą ściśle przylegać do dłoni.
  3. Końcówki – kijki powinny być wyposażone w dwa rodzaje zakończeń:
    1. ostre – używane w trakcie marszu po miękkim podłożu
    2. miękkie – amortyzuje uderzenia podczas spaceru po twardej nawierzchni.
  4. Długość – podczas trzymania kijków, kąt między naszym ramieniem a przedramieniem nie powinien być mniejszy niż 90°

Nordic Walking – technika prawidłowego marszu

Maszerowanie z kijkami pozornie wydaje się być niezwykle proste. Pozornie, ponieważ w Nordic Walking niezwykle ważna jest prawidłowa technika chodzenia. Kluczowymi elementami treningu jest praca rąk i ułożenia kijów – to na nich skupiamy się podczas nauki marszu. Odbywa się ona w 4 etapach, których opanowanie jest kluczem do sukcesu w Nordic Walking:

  1. etap – spacerujemy z luźno zwisającymi kijkami – sprzęt przyczepiamy do rąk za pomocą pasków. Nie zaciskamy dłoni na rączce kijków, ale pozwalamy im swobodnie „ciągnąc się” za nami. Nordic Walking bazuje na naturalnej, naprzemiennej pracy ramion i na tym etapie mamy skupić się właśnie na tym ruchu.
  2. etap – w tym momencie koncentrujemy swoją uwagę na kijkach i staramy się wykonywać pełne ruchy ramion (powinny zaczynać się od barków, nie od łokci), aby kijki zahaczały o podłoże. Nadal nie zaciskamy dłoni na rączkach przyrządów.
  3. etap – zamykamy dłonie na kijkach i maszerujemy z uwzględnieniem wszystkich poprzednich elementów, czyli naprzemiennego ruchu ramion, który wychodzi od barków.
  4. etap – wydłużamy krok oraz wykonujemy mocniejsze ruchy ramion. Nasze dłonie powinny w czasie wymachu znajdować się w dużej odległości od linii bioder.

Dobrym pomysłem jest stawianie swoich pierwszych nordic walkingowych kroków pod okiem instruktora. Profesjonalny trener będzie umiał skorygować nasze błędy i nauczy nas prawidłowej techniki marszu.

Share.

Leave A Reply